2018-11-20

Årets julklapp - det återvunna plagget

HUI Research har utsett det återvunna plagget till Årets julklapp 2018. Med återvunnet plagg menas kläder som helt eller delvis har tillverkats av återvunna eller hållbara material eller second hand-plagg. Det återvunna plagget speglar tidsandan vi lever i och ringar dessutom även in de andra två kriterierna för att en produkt ska bli årets julklapp, nämligen att den ska vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse under året samt ha ett högt försäljningsvärde eller säljas i stort antal.

HUI Research beslut att det återvunna plagget är årets julklapp motiveras vidare med att vi lever i en tid där konsumenterna vill handla mer hållbart och detaljhandeln möter upp med nya alternativ. Teknologi växer fram som ger råvaror flera liv, konsumenterna förväntar sig att få veta hur varor är producerade och vill kunna göra individuella ställningstaganden.
Teknologiska landvinningar gör även att vi kommer allt närmare storskaliga initiativ för plagg tillverkade av hållbara material. Sverige ligger långt fram genom handlingskraft från såväl ett av världens största klädföretag som mindre entreprenörer. Dessutom fick den torra sommaren 2018 fyra av tio svenskar att bli mer oroliga för klimatförändringarna, nästan hälften av befolkningen känner något slags oro eller ångest kopplad till dessa och en vecka innan valet var miljö och klimat den enskilt viktigaste frågan för väljarna. Sex av tio konsumenter uppger att de 2017 lade mer pengar på miljömärkta eller etiskt märkta varor än ett år tidigare.
Plagg av återvunna material kommer också med största sannolikhet att utgöra en betydande del av framtidens modehandel. Många av världens stora modeaktörer har satt ambitiösa kvantitativa löften om mer återvinning i sin produktion och därmed kommer volymerna av plagg tillverkade av återvunnet material att öka i takt med att tekniken utvecklas.


Motivering till Årets julklapp 2018
Årets julklapp 2018 – det återvunna plagget – speglar de svenska konsumenternas intresse för nya hållbara alternativ och ökande oro för klimat och miljö. Med det återvunna plagget fångas en tidsanda där nya affärsmodeller och tekniska innovationer föds och tillsammans skapar en mer hållbar konsumtion.Konsumentmakt, råvarubrist och klimatförändringar har fått en hel bransch att börja tänka på hur de ska kunna jobba i ett mer cirkulärt system, där materialen i våra kläder ska gå att använda gång på gång. Konsumenternas efterfrågan och tekniska innovationer har gjort etik och miljö till ett konkurrensmedel där den långsiktiga överlevnaden i modehandeln kräver en hållbar kollektion.

Läs mer på: milönär.se

Genom åren har följande produkter blivit utsedda till Årets julklapp

1988 Bakmaskin
1989 Videokameran
1990 Woken
1991 CD-spelaren
1992 TV-spelet
1993 En doft (parfym)
1994 Mobiltelefonen
1995 CD-skivan
1996 Internetpaketet
1997 Det elektroniska husdjuret
1998 Dataspelet
1999 Boken
2000 DVD-spelaren
2001 Verktyget
2002 Kokboken
2003 Mössan
2004 Den platta tv:n
2005 Ett pokerset
2006 Ljudboken
2007 GPS-mottagaren
2008 En upplevelse
2009 Spikmattan
2010 Surfplattan
2011 Den färdigpackade matkassen
2012 Hörlurarna
2013 Råsaftcentrifugen
2014 Aktivitetsarmbandet
2015 Robotdammsugaren
2016 VR-glasögonen
2017 Elcykeln

Läs mer om SÖRABs arbete med återvinning: sorab.se/hushall/minska-avfallsmangden/second-hand/

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår